25.09.2012

Oslo maraton

Fokus bank Oslo Maraton ble igjen arrangert 22. september. Nesten perfekt løpevær, litt yr og fin temperatur la en god ramme for løpsfesten i Oslo. Selv en relativt sterk vind skulle ikke ødelegge for gode resultater for de to Vasastakerne som stilte til start på halvmaraton. Litt taktisk løping i felt på strekninger med sterk motvind løste denne utfordringen.
For min egen del var ambisjonene noe nedjustert, siden høsten har vært preget av jobbing og samt at jeg har blitt far for andre gang. Noe som naturligvis har ført til litt mindre trening enn ønsket. Jeg hadde satt meg som mål å løpe under 1:30 (ca 4:14 pr km), og bestemt meg for at jeg skulle ligge ca 1 minutt foran målet på første drikkestasjon (ca 5 km). Erfaringsmessig er det relativt kaotisk rundt drikkestasjonene, noe jeg ønsket å slippe. Jeg løp de første 5 km på ca 4:06 pr km og var i henhold (ca 40 sek før jevnt 1:30 tempo) til plan. Her hadde jeg på forhånd bestemt meg for at jeg skulle se hvordan kroppen føltes og evt slippe meg ned til 1:30 feltet. Kroppen føltes bra og jeg valgte å ta sjansen på at dette ville holde inn. På 20 km hadde jeg holdt 4:07 min pr km i snitt, og den siste km løp jeg rett under 4 min. Klokket inn til tiden 1:26:2 (plass 269 total) og er super fornøyd.
Trygve den andre Vasasteker på startstreken knuste sin egen rekord med ca 9 minutter og klokket inn til 1:28:28 (plass 383 totalt).
Ser ut til at høstformen kan være på vei, så nå er det bare å finne frem staver og begynne på jobben mot 3. mars.
Vasastakern ønsker alle en fin treningshøst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar