10.02.2013

Holmenkollmarsjen 2013


Før start i Sørkedalen. Bilde fra Skiforeningen.

Lørdag 9. februar var det igjen tid for Holmenkollmarsjen. Den 40. i rekken. Tre Vasastakere stilte til start i det som skulle vise seg å bli en helt fantastisk tur gjennom Norges kanskje fineste langrennsterreng.
Skiforeningen har tidligere bevist hvor dyktige de er til å arrangere. Overraskelsen var derfor stor da jeg lørdag morgen, sammen med flere hundre andre deltagere måtte vente i overkant lenge på busstransport fra Holmenkollen til start i Sørkedalen. Imidlertid førte ikke dette til utfordringer med å rekke starten, og det var ikke like kaldt i Kollen som i Sørkedalen. Dermed er det egentlig ingen grunn til å klage.
Selv var jeg usikker på egen form, og hadde planer om å ta det litt rolig fra start. Dette ble raskt endret da jeg møte en bekjent på bussen, som skulle starte i samme pulje og mente at 3:30 det skulle vi klare. Konkurranseinstinktet tok over og jeg tenkt ”den som intet våger….”. Dermed la jeg meg i rygg og gikk i bra tempo mot Heggeli. Vi var opp ved første mellomtid i omtrent 3:30 tempo, og jeg var definitivt overrasket over tempoet jeg klarte å holde.
Endelig oppe ved Heggelivann viste det seg at timene i smøreboden hadde gitt ønsket effekt. I tillegg til godt feste var det super glid. Her var det bare å nyte den fantastiske dagen, huske at det var 40 km igjen og tenke på teknikk under fantastiske forhold. Jeg begynte å merke kjøret etter 30 km men med 24 km igjen, var det ingen tid til å hvile. Traseen til Holmenkollmarsjen har noen harde stigninger, men også noen flotte utforkjøringer. Dermed er det tid til å hente seg litt inn igjen og fylle på litt energi underveis.
Etter passering Kobberhaugshytta kastet jeg i meg en Hobby og jobbet videre. Nå var det ikke krefter til fartsøkning, så jeg jobbet hardt med å gå teknisk best mulig. De siste utforkjøringene ned mot Holmenkollen er raske og til tider litt krevende på stive ben, men det gikk fint og jeg krysset mållinjen på 3:31:58. En tid over all forventning og som med bra jobbing de neste 3 ukene indikerer at Vasaformen er i anmarsj.
Magnus gikk på 4:26:13 og håper på bedre seeding i Vasaloppet. Svaret kommer til uken. Trygve gikk på 4:05:47 og kommer til å knuse tiden han hadde i fjor under årets Vasalopp.
Vasastakerne takker Skiforeningen for et flott arrangement og gleder oss til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar