03.04.2013

Trening til Maraton


Etter Vasaloppet har jeg tatt meg noen uker med totalt treningsfri, grunnet lav motivasjon. Nå er imidlertid tiden kommet for å starte jobben mot høstens store mål Oslo Maraton (42 km), og treningsprogrammet frem mot sesongens mål er laget.

Jeg har satt meg som mål å forbedre egen tid med ca 10 minutter, noe som jeg oppfatter som relativt ambisiøst. Derfor er det viktig å unngå skader denne sesongen. Når jeg nå har startet treningen er fokus derfor å få kilometer i bena og jeg venter noen uker med intervalltrening. Bakgrunnen til at jeg venter noen uker med intervalltrening, er at jeg synes belastningen blir i overkant hard kombinert med behovet for å få mange kilometer i bena. Det er fortsatt relativt lenge til 21.september, og masse tid til harde intervalløkter samt fartslek.
Jeg har kjøpt meg et par nye sko. Litt for å trigge treningslyst, men i hovedsak fordi jeg liker å veksle mellom 2-3 par med sko under trening. Det er mange som anbefaler flere par sko for å redusere risiko for skader.  
Overgangen fra ski til løping er hard for bena og det er derfor viktig å være tålmodig de nærmeste ukene. De lengste turene i den nærmeste tiden er derfor ca 14 km i meget rolig tempo. Dersom du skal løpe din første maraton og ikke er vant til turer over 10 km, ville jeg ikke løpt lenger en 10 km de nærmeste 2-3 ukene. Deretter kan du gradvis begynne å øke lengden på dine lengste turer. Antall km i uken ligger for meg på ca 50 % av hva jeg kommer til å kjøre i august og september.

I tillegg til løping er det meget viktig å tenke på at 42 km er langt. Dersom du skal klare å holde hele distansen er det viktig å være sterk i kjernemuskulatur. Bruk derfor litt tid på noen styrkeøvelser som for eksempel planke. Når du begynner å bli sliten faller overkroppen sammen og flyten i løpingen blir borte, dersom du ikke er sterk nok. Dette vil du også få igjen for når skisesongen begynner igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar