18.06.2013

Del 2 av Birkebeinertrippelen gjennomført!

 

Lørdag 8. juni var det på'an igjen! Etter at skiene ble lagt på hylla etter Birkebeinerrennet har Birkebeinerløpet vært sesongens neste mål. Løpet er min sterkeste displin i trippelen, og merket er en selvfølge! I fjor var løpet lagt til september, noe som gjorde at tiden til omstilling fra Birkebeinerrittet bare var på 3 uker. Dette, sammen med det faktum at litt uheldig valg av næringsinntak i fjor gjorde at jeg måtte 5 ganger ut av løypa for å lette på trykket, gjorde at forventningene var at jeg lett skulle gruse fjorårets tid på 1:40:29. 

Forberedelsene til løpet ble bra. 4-5 treningsøkter i uka, fordelt på 2-3 terrengløpeturer og 1-2 styrkeøkter gjorde at jeg følte jeg var i rute før jeg dro til start. Målet var justert til å komme under 1 time og 30 minutter. 21 km i litt vått og kupert terreng lå foran meg, hvorav de 7 første har en grei stigning, mens de resterende 14 går jevnt nedover. 

Når starten endelig gikk, viste det seg at beina ikke hang med i det hele tatt. De føltes som gele, og stigningen opp mot Sjøsætervegen ble vesentlig tyngre enn beregnet. Måtte ved et par anledninger gå noen rolige skritt for å hente meg inn igjen, og etter hvert ble jeg urolig for om jeg i det hele tatt skulle klare fjorårets tid, eller enda verre, at merket skulle glippe. Men etter å ha brukt de neste 3 km på å hente meg inn, begynte beina å våkne. I stedet for å synke som en stein i feltet, plukket jeg løpere og motivasjonen steg. Jeg justerte målet til å komme under 1 time og 35 minutter, og langet ut nedover.

Etter hvert skjønte jeg at det kom til å gå bra, og en siste sluttspurt tok meg inn på tiden 1:32:24. En klar forbedring fra i fjor, men likevel ikke en tid jeg var helt fornøyd med med tanke på arbeidet som var lagt ned. En evaluering i etterkant viser nok at de siste dagene inn mot løpet ble preget av for dårlig kosthold og lite søvn. I tillegg tror jeg at jeg i fjor hadde en større styrke i beina ettersom løpet var etter sykkelsesongen. Alt i alt er jeg OK fornøyd, det viktigste er at merket nok en gang er trygt på plass. Så er det bare å ta frem sykkelen å gå for merket 31. august!
Merket på plass for andre gang i Birkebeinerløpet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar