20.02.2014

Furusjøen Rundt i sterk vind

Etter å ha hatt hytte på Kvamsfjellet siden 2005 fikk jeg endelig somla meg til å gå skirennet Furusjøen Rundt. Rennet går over 45km i fint Vasa-terreng med mye staking og slake motbakker i høyfjellslandskap med Rondane i bakgrunnen. At det i år i tillegg fikk tilbake seedingstatusen til Vasaloppet, og er seedingrenn for Birken, gjorde det ekstra motivernde å gå.

De første værmeldingene så lovende ut: -3 grader, opphold og vindstille. Men når renndagen nærmet seg endret været seg til det værre. Kun de 3 minusgradene som holdt stikk, vinden skulle ligge på mellom 10 og 13 sekundmeter og det skulle snø. Da jeg kom opp kvelden før renndagen hadde arrangøren gitt opp å kjære opp spor i den ordinære renntraséen, og hadde bestemt at rennet skulle gå over 2x20 km i stedet, den samme traséen som de mindre ivrige skulle gå. Ble litt skuffa over det, da jeg hadde gledet meg til å gå rennet som det var ment å være.

Dagen kom og været var som det ble annonsert. I starten så sporene ut som på slutten av andre turrenn, slitte og ikke veldig dype. Først da vi kom inn i skogspartier som lå skjermet for den værste vinden, så jeg at det faktisk var kjørt spor. De fem første km hadde jeg derimot hatt fordelen av å ha vinden i ryggen og ved den passeringen lå keg på 20 minutter, noe som var omtrent der jeg ville ligge. Overraskende nok for meg selv klarte jeg å holde farten til passering 15 km hvor de siste 5 hadde vært i åpent terreng med sterk motvind og følelsen var mer som å gå på ekspedisjon enn turrenn. Inn til running 20 km fikk jeg vinden i ryggen igjen og ble til tider blåst bortover. Selv om det var fristende å kutte ut etter 20 km, la jeg tanken på å ikke gjennomføre fort fra meg, jeg lå godt an tidsmessig til å klare 2:40 i mål og jeg hadde kjørt 25 mil for å komme til start. Ved passering 30km lå jeg fortsatt an til 2:40, men de neste 5 km ble harde! Motvinden stivnet all muskulatur og ved passering 35 km lå jeg et par minutter bak skjema. Jeg hadde et håp om at medvinden inn mot mål skulle hjelpe meg til å hente inn det tapte, men da hadde det plutslig stilnet og jeg tapte enda litt tid. Kom i mål på 2:44:51,3, og var fornøyd med det tross alt, 43,5 minutter bak vinneren Roger Aa Djupvik.

I ettertid ble det litt surt å ha tapt 5 minutter de siste 10 km, da jeg så seedingtabellen til Vasaloppet. Hadde jeg holdt stand inn til mål ville jeg klart VL3, men ble likevel positivt overrasket over å ha klart VL4 med 8,7 sekunder.

Takk til Kvam IL for et fint arrangement!

Fra start. Undertegnede i midten med rød/svart dress og blå stakelue

Løypemannskapet jobbet på spreng med maskiner og skutere for å holde spor åpne

Bilder "lånt av Furusjøen Rundt www.furusjoenrundt.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar