20.10.2014

Rapport 2014 - Berlin Maraton - Påmelding 2015


Årets siste løp er nå unnagjort og Berlin Maraton 2014 var det definitive høydepunktet.



Start - Berlin Maraton
(kilde: bmw-berlin-marathon.com)
Forberedelsene til et maraton tar som de fleste vet noen mnd. For min egen del hadde treningen i år vært litt preget av skader og sykdom, som gjorde at jeg var litt spent på egen form når jeg satt meg på flyet til Berlin. I håndbagasjen var løpeklær og mine siste maraton resultater (fra 2014), siden jeg var seedet litt svakt. Målet var justert noe ned til 3:15 grunnet den nevnte manglende trening, mens seedingen var basert på en total kollaps i Oslo Maraton 2013 (3:40). Dermed var jeg redd for å havne i et litt svakt felt.

Ved henting av startnr fikk jeg seedet meg opp til en bedre pulje, og spenningen var stor når jeg sto på startstreken sammen med ca 40.000 andre maratonløpere tidlig søndag morgen 28. september.

Det er fort gjort å la seg rive med når starten går, men jeg klarte den første km 2 sekunder raskere enn planlagt, noe som må sies og vær ganske bra. Dermed trodde jeg at feltet holdt en fin fart. Imidlertid gikk den neste km 18 sekunder raskere enn planlagt og jeg justerte ned farten. Frem til 21 km holdt jeg jevn fin fart, det kjentes lett og jeg passerte halv maraton på rett under 1 time og 37 minutter. Fin fart i forhold til målet mitt. Nå ble det imidlertid litt tyngre, og jeg var litt redd for å tape mye tid, så jeg justerte ned farten noe. Da jeg nærmet meg 35 km føltes bena imidlertid overraskende gode og jeg bestemte meg for å øke farten. Med en god avslutning var 3:15 innenfor rekkevidde. Dessverre fikk jeg krampetendenser på ca 39 km, på baksiden av venstre lår. Dermed måtte jeg juster ned farten noe og kom i mål på 3:16:11. Dette var ny rekord for meg, så jeg er strålende fornøyd. Det ble også satt ny verdensrekord på 2:02:57 denne søndagen i Berlin.

Dersom du lurer på om du skal melde deg på Berlin maraton, er svaret JA. Det er et helt fantastisk løp. Arrangøren har gjort dette mange ganger før det er helt tydelig. Alt fra innlevering av tøy før start, store fine drikkestasjoner og til slusing tilskuere over maraton trassen, er arrangert på en forbilledlig måte. I tillegg er det mye publikum og fantastisk stemning langs løypen.

Påmeldingen for 2015 er åpen mellom 18. oktober og 2 november. Det er loddtrekning mellom alle påmeldte og du får svar mellom 20. og 25. november. Har du løpt en AIMS-certified maraton i løpet av de siste to årene 2013/2014 kan du vær kvalifisert, dersom tiden er sterk nok.

kilde: bmw-berlin-marathon.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar