01.10.2014

Stoltzen - "verdens bratteste trappeløp"

Vi har fått inn følgende stemningsrapport fra Sigbjørn som løp Stoltzen 27. september:

Etter et hvileår i 2013, var jeg 27.09.14 klar for mitt 10. løp opp Stoltzen. Vårsessongen begynte bra med noe sykling til jobb og ofte en litt lengre sykkeltur i helgen. Jeg testet formen i Kolsåstoppen Opp i juni, og var svært fornøyd med å ha forbedret min egen rekord med 56 sekunder og at jeg endte på 3. plass. Men så kom ferie, junior startet i barnehage og det ble dessverre en del sykdom gjennom august og september.

Usikkerheten var derfor stor når jeg stilte på startstreken i Fjellveien i Bergen. Jeg startet noen sekunder tregere enn jeg har gjort de siste årene og fikk ikke noen god følelse ved første mellomtid, da var det bare å bite tennene sammen og løpe på. Jeg tittet på klokken noen få ganger underveis, men det forvirret meg nok bare. Det er bare å presse på og ikke tenke på at det er vondt. Ved tretrappene på toppen kommer skiltet 100 meter igjen, det er noen veldig lange 100 meter! Og tiden går alt for fort! Jeg klokket inn til 10.31 og 11. plass i min klasse (389 stk i klassen) (22 sekunder bak egen rekord) og kunne ikke annet enn å være ganske fornøyd med det. 

For de som ikke har prøvd Stoltzen så kan det absolutt anbefales. Det sies at det er verdens bratteste trappeløp. ca 300 meter stigning på ca 900 meter løype gir en gjennomsnittlig stigning på 35,8 %.


- Sigbjørn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar