26.02.2012

Fantastiske forhold i Hadelandsåsene

Lei av lite snø, steinete, isete og overbefolkede løyper i Nordmarka og Østmarka? Keen på å få god-følelsen av å gå på ski før Birken og Vasaloppet? Det var ihvertfall jeg. Derfor satt jeg meg idag i bilen og kjørte nordover. Langs riksvei 4 nordøst for Jaren og Brandbu på Hadeland, ligger Lygnaseter. Lygnaseter ligger på over 600 meter over havet og har derfor ofte gode skiforhold både tidlig og sent i sesongen. Det er ca. 9 mil å kjøre fra Oslo sentrum. Men det ligger stor parkeringsplass 100 meter fra veien (gratis parkering) og løypene starter umiddelbart fra parkeringsplassen.

Ved starten av løypene ligger Lygna Skisenter som er regionanlegg for langrenn og skiskyting. Her er det diverse lysløyper. Løypenettet går både nordover og sørover. Sørover går den barnevennlige 4 km ruten til Lusthaughytta. Jeg valgte å gå nordover til Åstjern. Løypene var var flotte, kuperte og preparerte for en dag siden. Det var nok av snø og ikke antydning til stein.

Jeg hadde en super tur i fantastisk vær. Det var minimalt med folk og en kunne derfor gå slik en selv ønsket. Eneste minus var at det hadde blåst en del og derfor en del bøss i løypa. Tur/retur Lygnaseter-Åstjern var 16 km med en del stigning. Jeg la på en liten ekstra 5 km i lysløypene for å få litt ekstra trening. Dermed ble det både en fin treningstur og en flott naturopplevelse.

Løypene kan absolutt anbefales og her kommer det nok til å være gode forhold helt frem til Birken.





1 kommentar:

  1. Gikk en tur på Lygna i midten av desember. Er ofte bra forhold tidlig og sent på sesongen.

    SvarSlett