02.02.2016

Trysil-Knut rennet 2016




Vi har fått inn denne rennrapporten fra hospitant Tomas Bonkerud: 

Lørdag 23. januar stilte Vasastakerne, etter å ha gravd dypt i stallen av lovende skiløpere, med hospitant Bonkerud på startstreken i årets utgave Trysil-Knut rennet. Dette ble ikke nevnt med et ord på Sportsrevyen søndagen etter, så jeg får heller blogge litt om det selv. Den beskjedne hospitanten var litt usikker på hva statuttene sier om når man offisielt kan representere utad, men stilte altså på mitt første renn som Vasastaker. Det var for øvrig mitt første renn menneske generelt også. Velger da å se bort fra et par karusellrenn som jeg fullførte på parafinvoks tidlig på 80-tallet. Den gangen var det premier til alle. Nå var premien forhåpentligvis å slippe pulje 10 i Vasaloppet.

Løypa var, grunnet snømangel, flyttet til Flishøgda på vestsiden av Osensjøen, litt nærmere Elverum. Sparsommelig med snø der også. Litt gjennomslag av is, lyng, myr og møkk og etter hvert litt løst, men ikke verre enn at det ble en veldig fin tur. Fin stakeløype dette også, og et knirkefritt arrangement. Det gikk litt trått, noe som i hovedsak skyldtes dårlige ski (tross 7-8 minus og greie smøreforhold). Her må det tas noen grep. Stavene fungerte imidlertid bra. De kan jeg ikke skylde på. I tillegg gikk jeg med jakke (!) og fanget derfor uforholdsmessig mye luft. Formtoppen er da også planlagt å inntreffe noe senere i vinter. Ble derfor liggende litt alene til tider, men det er jeg godt vant med fra løypene i Hurdal (hvor det ikke bor så mange mennesker, og langt færre skiløpere).  

Brukte 02:30:53 på løypa som jeg tror var noe i nærheten av 35 km. Jeg ble ikke bedre enn nr 14 av 22 i M41-45, men på Vasa-seedingen fikk jeg ufortjent godt betalt og har nå pulje 4 på startlisten! Med litt gass i starten, kan jeg kanskje (ved et uhell) tråkke på staven til Mortensen og bli beste Vasastaker ut fra stadion i Sälen. Blir uansett moro å stake seg ut fra start. Så får vi se hvor lenge det varer.

/Tomas



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar