18.02.2016

Vindfjelløpet 2016

Søndag 14. februar satte en ensom Vasastaker kursen for Vindfjelløpet. Rennet ble arrangert for 60. gang og går i vekslende skogsterreng i Siljan- Kongsberg- og Lardal kommuner. Den opprinnelige traseen har start på Viddaseter og mål ved fylkesanlegget for langrenn i Borgen, Svarstad.

På grunn av snømangel ble rennet flyttet til Lauvås og gikk utelukkende på skogsbilveier. På Lauvås var det begrenset med parkering og ble derfor fraktet med buss til start. Busstransporten fungerte supert og tok i underkant av 20 min. Arrangøren kunne melde at det er sagt fra gammelt av at"hvis det ikke er snø på Lauvås, ja da er det ikke snø andre steder heller, så dette er en snøsikker plass." Reservetraseen ble sagt å være noe mer kupert enn den originale trassen, men heller ikke her var det snakk om avskrekkende mange høydemeter og tøffe stigninger. Eneste minuset med den alternative traseen var at det stort sett bare var ett spor i hver retning. Det ble tidvis trangt og det kostet mye å avansere plasser i motbakker. I slakere terreng gikk det greit å stake seg forbi mellom sporene.


Med rundt 5 minusgrader og sol lå alt til rette for en fin dag i sporet. Snøen var at det grovkornete slaget så her holdt det ikke med blå extra/VR40. Valgte å la noen lokale smøreeksperter toppe med noen lag Rode super extra før start. Det viste seg å gi bra feste, i hvert fall i nesten tre mil. Den siste mila var det tilnærmet null feste igjen og det ble veldig tungt i det som var av oppoverbakker.

Med et noe tynt treningsgrunnlag og spesielt få mil på ski denne vinteren var jeg litt spent på formen. Ble en grei gjennomkjøring. I utgangspunktet må jeg derfor si meg greit fornøyd med tiden 2.36.59. I motsetning til andre turrenn så jeg teten og motgående løpere flere ganger. Var litt annet trøkk på stakemaskinene i front. Vinner av rennet ble Kristoffer Nielsen på tiden 1.44.21, som hadde fem sekunder ned til Jonas Nielsen (tidligere Team NPRO). 

Gikk primært rennet for å få en gjennomkjøring. Det er ikke så ofte det lar seg gjøre å presse inn langturer på fire mil lenger. Litt kjipt var det likevel at jeg manglet i underkant av 2 minutter for led 5 i Vasaloppet. Synes seedingtabellen for Vindfjelløpet så ut til å være en anelse "streng" sammenlignet med fjoråret og enkelte andre turrenn. Måtte gå 5 min raskere for led 5 i år selv om vinnertiden bare var 1 min raskere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar